Toegankelijkheidsinstrumenten

Jeugdhulp Amsterdam-Duo werkt sinds 1 januari 2024 binnen Amsterdam en de DUO gemeenten (Diemen, Uithoorn en Ouder Amstel) met het Gebiedsgericht Samenwerken Jeugdhulp. Met alle betrokken partijen wordt gekeken naar de zorgvraag van kind en gezin. Ze versterken de basis en zetten passende specialistische hulp in als dat nodig is. Zo houden ze de jeugdhulp toegankelijk en efficiënt.

De gemeente heeft een selectie gemaakt in aanbieders jeugdhulp en er wordt ingezet op gebiedsgericht aanbod. Ieder gebied kent een eigen gebiedsknooppunt, waar de zogenoemde verbinders een belangrijke rol spelen. Alle aanbieders van jeugdhulp zijn samen verantwoordelijk dat de aanmeldingen goed worden opgepakt. Ook heeft jeugdhulp een nieuwe naam gekregen: Aanvullende Jeugdhulp (AJH). Aanvullende Jeugdhulp (AJH) is de verzamelnaam van Enkelvoudige en Hoog Specialistische Jeugdhulp (voorheen ESJH en HSJH). 

Lees hier meer over in de Update Verwijzen naar Jeugdhulp Amsterdam en DUO gemeenten:

Lees update juli 2024

Heb je vragen? Neem contact op met Anne Annegarn.


Werk je bij een huisartsenpraktijk of een zorggroep aangesloten bij de Amsterdamse Huisartsenalliantie? Zet je agenda op scherp voor dé dag van het jaar! De Amsterdamse Huisartsenalliantie nodigt jou op vrijdagmiddag 27 september 13.00-19.00 uit voor ZorgConnect Amsterdam 2024– een exclusief evenement waar Informeren, Inspireren, het ophalen van informatie voor het jaarplan 2025 en Verbinden centraal staan. Dit is jouw kans om deel te nemen aan een dynamische en verrijkende middag vol inzichten en netwerkmogelijkheden.

Datum: vrijdag 27 september 2024
Tijd: 13.00-19.00 uur
Locatie: Social Impact Factory - Kauwgomballenfabriek, Willem Fenengastraat 2, 1096 BN Amsterdam (bij metrostation Overamstel)

Programma

13.00-14.00 uurInloop met broodje
14.00-14.15 uurWelkom en inleiding door Katinka Prince, voorzitter Amsterdamse Huisartsenalliantie
14.15- 15.00 uur🌟 Inspirerende speech van Joyce Sonbroek, Olympisch kampioen hockey én huisarts deelt haar tips over samenwerken in de sport én samenwerken in de eerstelijnszorg
15.00 -15.15 uurKorte pauze
15.15- 16.00 uur💡 Breakout sessies ronde 1 (vooraf inschrijven) 

Meer tijd voor de patiënt: hoe dan?
Bob de Dood, portefeuillehouder Wijkgerichte Samenwerking AHa
Hoe kunnen huisartsenpraktijken meer tijd voor de patiënt hebben? We bespreken manieren om de werkdruk te verminderen en lean te werken. Wat kunnen we veranderen? Wat werkt wel en wat niet? Praat mee over hoe we stedelijk invulling willen geven aan het landelijke programma Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP).

Hulp voor de huisartsenpraktijk
Ingrid Gerhardus, Centrummanager en projectleider SAG
De huisartsenzorg staat onder druk. Hoe kunnen andere disciplines zoals ANIOS, verpleegkundig specialisten en PA's helpen? Tijdens deze sessie vertellen we hoe we de huisartsenpraktijk kunnen herinrichten. Wie doet wat in de praktijk? Kom en ontdek de oplossingen!


Transmurale zorg: een loopbrug tussen wal en schip! 
Maaike Scheffer, directeur Huisartspluspunt
Transmurale zorg is niet meer uit onze werkwijze weg te denken. Huisartspluspunt (H+P) is een voorbeeld van een samenwerking tussen alle ziekenhuizen en huisartsen in Amsterdam. Hoe kunnen we nog meer juiste zorg op de juiste plek bieden in Amsterdam? Hoe verwijzen we patiënten naar het meest passende zorgaanbod? Waar vinden we dat aanbod? Kom naar deze sessie en praat mee over de kansen en mogelijkheden!


Vervolg sessies Proactieve Chronische Zorg
Mascha Egberts Kwartiermaker Proactieve Chronische Zorg
Het aantal mensen met een of meerdere aandoeningen neemt toe. We moeten de zorg rond mensen met een chronische aandoening anders organiseren. We koppelen terug wat de sessies over Proactieve Chronische Zorg hebben opgeleverd. Wat zijn jouw ideeën?
16.00-16.30Pauze
16.30-17.15 uur💡 Breakout sessies ronde 2 (vooraf inschrijven)

Hoe haal je de druk van de ketel?
Paulien van Hessen, bestuurslid AHa en portefeuillehouder
Hoe haal je de druk van de ketel in de huisartsenpraktijk? Wat kun je organiseren? Welke keuzes maak je? We gaan in gesprek over de verschillende opties en de mogelijkheden, zoals een schil om de huisartsenzorg. Waar zet je op in? En wat doe je niet (meer)?

Financiën bij de Amsterdamse Huisartsenalliantie: wie regelt wat?
Angelique Vlaswinkel, financieel adviseur AHa
Hoe is de huisartsenzorg financieel georganiseerd in Amsterdam? Wat doet de Amsterdamse Huisartsenalliantie wel en niet? Laat je informeren over bekostiging Multidisciplinaire zorg (S2) en Resultaatbeloning en zorgvernieuwing (S3). Kom naar deze sessie voor alle ins en outs.

Wat vertellen data ons?
Dion Zoontjens, bestuurslid AHa en portefeuillehouder Digitale Zorg en Data
Hoe kunnen we data gebruiken in onze stad, wijken en praktijken? Ontdek hoe data ons kan helpen bij betere beslissingen en oplossingen in de huisartsenpraktijk. Wat willen we monitoren en waarom? Wat levert het ons op? Hoe kunnen we data gebruiken voor beleid?

Zorg voor internationals
Johannes de Boer, huisarts
Amsterdam trekt veel internationale werknemers, studenten en onderzoekers aan. Zij weten vaak niet hoe de zorg in Nederland werkt. Dit kan leiden tot misverstanden tussen hen en huisartsen. We vertellen hoe je hiermee om kunt gaan. Kom en leer hoe je de verwachtingskloof kunt overbruggen.
17.30-17.45 uurAfsluiting op ludieke wijze
18.00-19.30 uur🍴 Walking dinner


Dit is hét evenement waar je nieuwe kennis opdoet, inspiratie vindt en direct invloed kunt uitoefenen op het jaarplan 2025 en verder. Zorg dat je erbij bent, meld je aan en schrijf je in voor de break out sessies.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen!

#ZorgConnectAms2024

Amsterdamse Huisartsenalliantie


Heb je vragen? Neem contact op met Marieke de Graaf, bestuurssecretaris: mdegraaf@amsterdamsehuisartsen.nl

De zaal zal vol bij de voorstelling van de sToppers. Deze voorstelling was georganiseerd rondom stoppen met roken. 

Na de voorstelling ging men met elkaar in gesprek over wat roken voor ons betekent of betekende. Ook werden de mogelijkheden en initiatieven om te stoppen met roken in Amsterdam besproken. Het was een succesvolle avond!

Niets is zo zinnig als stoppen met roken. De kans op hart- en vaatziekten daalt met 50%. Ik ben dan ook super gemotiveerd om mensen persoonlijk te begeleiden bij het stoppen met roken.

afbeelding

Twee jaar geleden kwam een meneer binnen die blijkbaar dacht dat hij na het eerste gesprek gelijk zou stoppen. Hij rookte 30 sigaretten per dag. Toen vroeg ik: “Heb je al een idee wanneer je zou willen stoppen?” Ik vraag altijd naar de stopdatum. Sommige mensen zeggen dan dat ze bijvoorbeeld op of na hun verjaardag willen stoppen. Deze meneer zei: “Ja, vandaag!” Ik zei: “Oké, wacht even”, want ik wil weten hoe ze zich gaan voorbereiden en of ze medicijnen of hulpmiddelen willen gebruiken. Maar hij was er al helemaal klaar voor en gooide zijn pakje sigaretten bij mij in de prullenbak. In het gesprek gaf hij aan dat hij met behulp van pleisters wilde stoppen. Dit heb ik geregeld via apotheekzorg, begeleiding en hulpmiddelen wordt 1 jaar vergoed. Omdat mijn bestelling een week later zou komen heeft hij voor die eerste week zelf pleisters gekocht bij de drogist. Een week later kwam hij terug, had intussen de bestelde pleisters ontvangen, en was gestopt met roken.

Timing en intrinsieke motivatie
Timing en intrinsieke motivatie zijn erg belangrijk bij het stoppen met roken. Je kan van tevoren niet altijd zien of de timing goed is. Dit probeer ik altijd uit te vinden in het eerste gesprek. Dat hangt af van de motivatie, van de rookgeschiedenis. Zijn ze al vaker gestopt? Wat voor ervaring hebben ze? En hoe zit het met het vertrouwen, kunnen ze zich voorstellen hoe het is om gestopt te zijn?

Er zijn bijvoorbeeld mensen die denken heel gemotiveerd te zijn omdat ze ziek zijn. Dat is geen intrinsieke motivatie maar extrinsiek omdat ze het horen van de dokter. Natuurlijk is het wel een goede motivatie, maar het komt nog niet uit hunzelf. Vaak gaat het dan ook niet lukken. Meestal help ik mensen pas als ze dat echt zelf willen. Als ze niet willen stoppen probeer ik een motivatie te vinden. Maar soms zeg ik: “Dit is nog niet het goede moment om te stoppen met roken. Het zou jammer zijn als het mislukt.”

De kunst bij het begeleiden bij stoppen met roken is het denken op maat. Kruip in de huid van degene die voor je zit. Wie is hij? Wat denkt ie? Wat heeft hij meegemaakt? Wat gaat er in hem om? Stel zoveel mogelijk open vragen om zoveel mogelijk te weten te komen. Daarnaast geef ik veel informatie en leg ik uit wat roken doet met iemand. Wat er allemaal in een sigaret zit. Wat stoppen met roken betekent. Wat er op je pad komt zodat je echt een goede keuze kunt maken of de tijd rijp is. Ik kijk of ik de balans van wel en niet willen stoppen kan verstoren, waardoor iemand juist wel wil stoppen.

Ik heb weleens tegen een mevrouw gezegd dat roken ook slecht is voor het klimaat. Je blaast fijnstof en stikstof uit en peuken zijn schadelijk voor het milieu. Als alle rokers in de hele wereld zouden stoppen, zouden we veel minder stikstofproblemen hebben. Die mevrouw zei: “Daar heb ik nooit bij nagedacht, daar wil ik niet aan meedoen”.

Een andere keer zei ik tegen iemand: “Als je stopt met roken, gebeurt er helemaal niks”. Mensen denken altijd dat het iets enorms is, iets engs en heel moeilijks. Van stoppen word je niet ziek, je hebt er hooguit wat ongemakken van. Je haakt bij iemand aan, je geeft het vertrouwen en je zegt dat je er bent om te helpen.

Welke knelpunten heb jij ervaren als praktijkondersteuner?
Mensen zeggen vaak: “Kunnen we het rustig afbouwen?” Dat kan wel, maar dat is de verslaving die dat aan jou opdraagt, die nog de baas is. Je moet ervoor zorgen dat jij de baas wordt. Oude gewoontes, verslavingsgewoontes, blijven hardnekkig aan je trekken. Dat moet ik echt uitleggen, dat is het allermoeilijkst. Verslaving is veel sterker dan mensen denken. Die verslaving zit zo diep in hen geworteld, die bepaalt alles maar dat kan je omdraaien. Dat kan je opzij zetten, jij bent niet die verslaving.
Ik probeer mensen naar een gezonde leefstijl te begeleiden. Je kan meer gaan bewegen, minder alcohol gaan drinken, afvallen, maar niets is zo effectief als stoppen met roken. De kans op hart- en vaatziekten daalt met 50% als je stopt met roken. En verlaagt ook de kans op kanker en op andere dingen.

Welke knelpunten ervaart de patiënt bij het stoppen met roken?
De motivatie, maar ook de omgeving. Als mensen uit een omgeving komen waar iedereen rookt, dan is dat een enorm moeilijke factor. Daarom is het zo belangrijk dat we blijven vechten dat roken steeds minder normaal wordt maar meer een uitzondering is. Sigaretten worden steeds duurder en je mag niet meer binnen roken, dat helpt mensen ook.

Ook de hardnekkigheid van de oude gewoonte. Die sigaret is al heel lang je beste vriend, vaak al vanaf de puberteit. Hij is er als je verdrietig bent, als je moe bent, als je honger hebt, gaat mee naar een feestje en op vakantie. Die sigaret is super betrouwbaar en hij is altijd in de buurt. Probeer die vriendschap, die soms al 30 jaar duurt, maar eens te verbreken. Dat is een hele moeilijke opgave.

En als je dan toch de vriendschap verbreekt, zegt je beste vriend, de sigaret: “Ik wil met je praten. Ik ben toch je beste vriend. Ik wil wel met jou verder. We hebben het al 30 jaar leuk samen. Hoe kan dat nou?” Dan zeg je dat hij moet wegblijven en je doet de deur op slot. Maar je beste vriend blijft aanbellen. Als je dan toch een keertje opendoet, en dat gebeurt heel vaak, dan zit hij voor je het weet weer bij je op de bank. Dan denk je: “Nee, dat wil ik niet en doet de deur weer dicht.” Je vriend verandert in een stalker, die maar blijft aanbellen en zeuren en altijd op een zwak moment, want zo goed kent hij jou.

Met dit voorbeeld probeer ik uit te leggen dat de enige manier is, radicaal de deur op slot en nooit meer opendoen. Nooit meer een sigaret roken, totaal afscheid nemen, dan druipt je beste vriend – de sigaret – uiteindelijk wel af. Dat is ontzettend moeilijk. Ik heb iemand gehad, die 2 dagen gehuild heeft van verdriet, van het afscheid nemen en als ontwenningsverschijnsel. Er komen heel veel emoties bij kijken. Ik had ook iemand die zijn laatste sigarettenpeuk op papier heeft geplakt en ‘RIP’ met de stopdatum erboven heeft geschreven en aan de muur heeft gehangen, als een reminder.

Stoppen is eigenlijk niet het moeilijkste, doorzetten is het moeilijkste. Ik laat ook zien dat het een heel proces is met ups en downs maar uiteindelijk wordt het steeds beter. Ik geef ook handvaten om beter hun gedrag te begrijpen, zodat ze kunnen ingrijpen als er iets gebeurt. En hoe ze dan hun gedrag en/of gedachten kunnen veranderen en daarmee oefenen. Wat kan er gebeuren waardoor je weer gaat roken? Probeer dat maar eens voor te stellen. Wat kan je dan doen? Hoe kan je het anders doen dan vroeger? Dat maakt dan dat mensen hopelijk uiteindelijk genoeg handvaten hebben om nooit meer te gaan roken.
Is ondersteuning van andere zorgverleners nodig? Zo ja, welke en wat is hun rol?

Als mensen medicijnen willen als hulpmiddel, dan gaat het altijd via de huisarts die dat ook moet goedkeuren. Verder begeleidt ik wel eens mensen die ook bij een psychiater of afkickcentrum onder behandeling zijn. Dan zoek ik daar contact mee om te kijken of deze mensen daar op dezelfde manier begeleid worden. Maar over algemeen doe ik het liefst gewoon zelf.

Welke adviezen heb je voor collega’s die patiënten willen motiveren of begeleiden bij het stoppen met roken?
Geef voldoende informatie (op maat) en probeer dit te visualiseren. Maar degene die voor je zit bepaalt hoe hij gaat stoppen en hoe het proces gaat zijn. Alle beslissingen liggen bij hem. Jij zegt niet hoe het moet en bepaalt niet de stopdatum. Het is voor hulpverleners soms moeilijk om achterover te leunen, alleen maar vragen te stellen en de patiënt te laten beslissen. Denk mee, dat is de enige manier die werkt.
Praat in het eerste gesprek over de stopdatum. Ze hoeven niet gelijk te stoppen of een stopdatum te zeggen. Dat kan je ook als huiswerk meegeven om over na te denken. Als je dat niet doet, dan blijven ze dat uitstellen.

De gedachtes en motivatie van stoppers – samen – verwoorden in korte positieve krachtige zinnen. “Ik hoef niet meer te roken” in plaats van “Ik moet stoppen met roken”. Of “Ik bén rookvrij!” in plaats van “Ik hoop dat ik rookvrij ben.” Dat voelt anders. Ik laat ze ook hun negatieve gedachtes opschrijven en dan gaan we kijken hoe we dat kunnen veranderen. Bijvoorbeeld: “Ik kan het niet” aanpassen in “Ik kán het. Ik gá het doen. Ik voel me véél beter. Ik heb méér lucht. Ik spaar €10 per dag. Ik heb 50% minder kans op hart- en vaatziekten. Ik ben volgende week rookvrij”. Ik probeer ze mee te nemen naar een positieve rookvrije nieuwe wereld door positieve gedachtes.

Veel collega’s denken dat het allemaal zo’n gedoe is met de stoppers. Het is ook best moeilijk, maar ik zie mijn werk als een puzzel waardoor ik gemotiveerd blijf. Die 50% risicoreductie voor hart- en vaatziekten is ook een motivatie. Dat is de moeite waard. En ik geloof er gewoon echt in!

Over mij
Ik heb een redelijk hoog percentage (50%) van mensen bij wie het lukt om te stoppen. Ik heb niet iedereen na een jaar gebeld, dus ik weet niet zeker of ze ook na dat jaar nog steeds gestopt zijn, dat is een belangrijk eindpunt. Als iemand minimaal een maand gestopt is, is dat al goed begin. Helaas kan het in het jaar daarna nog misgaan.

Ik ben praktijkondersteuner bij 3 huisartsenpraktijken in de Amsterdamse Pijp. Ik begeleid al ruim 15 jaar 1-op-1 mensen met stoppen met roken. Daarnaast ben ik sinds enkele jaren groepstrainer bij Sinefuma (‘zonder rook’ in het Latijn). Daar begeleid ik groepen (8-16 mensen) gedurende 8 weken. Ze stoppen samen bij de derde bijeenkomst en we zien elkaar dan nog een maand. Dit is ontzettend leuk om te doen.
Wil je meer informatie of heb je vragen, stuur mij een mail: Chris.kuiper@ziggo.nl

Dit interview is afgenomen op 25 september 2023

Het is geen gemakkelijke opgave die de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) zich op de hals haalde, maar er valt wél veel te winnen. Doike Zweers en Jonathan Bouman blikken terug en vooruit op het programma Versnelling digitalisering in de huisartsenzorg: “We weten elkaar veel beter te vinden.”

De ambitie was bij de start van het programma in 2022 kraakhelder, vertelt Zweers, die met haar bestuurlijke achtergrond als Chief Information Officer (CIO) aan het programma verbonden is. “De digitalisering van de Amsterdamse Huisartsenalliantie naar een hoger niveau tillen en zo veel mogelijk samenwerken, zodat niet elke zorggroep het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dat is een belangrijke uitkomst, los van alle deeluitkomsten, dat we elkaar binnen de alliantie veel beter weten te vinden.”

Bouman benadrukt: “De krachten bundelen is doorslaggevend voor het waarmaken van deze ambitie, en daarom ben ik ook zo blij met de extra laag die in Amsterdam over de huisartsenzorg ligt: de alliantie.” Hij haakte vorig jaar aan en neemt het stokje langzaam maar zeker over van Chief Medical Information Officer (CMIO) Kees Kanters. Naast huisarts is Bouman ethisch hacker en werkt hij als adviseur voor het Academisch Netwerk Huisartsgeneeskunde Amsterdam UMC.

Niet alleen bij ons in de stad is de versnelling ingezet: het wegwerken van de achterstanden op het gebied van digitalisering in de huisartsenzorg is een landelijk initiatief, gestimuleerd door de overheid. Bouman: “Wij kijken ook over de stadsgrenzen: wat werkt goed in Rotterdam? En waar liepen ze tegenaan in Maastricht? Wij leren graag van hun struikelblokken en kinderziekten.”

Op verzoek van zorgverzekeraar Zilveren Kruis wordt het programma in Amsterdam in alliantieverband georganiseerd. Zweers: “Wat niet wegneemt dat de zorggroepen de projecten grotendeels zélf in de praktijk hebben gebracht, naast hun dagelijkse werkzaamheden. Wij enthousiasmeren, en stimuleren kansrijke initiatieven opdat we die kunnen reproduceren en versnellen in de stad; zo hebben alle aangesloten zorggroepen daar profijt van.”

Best practices
Als onderdeel van het programma zijn verschillende projecten en pilots gerealiseerd. Zweers: “De resultaten zijn verzameld in een overzicht van beschikbare innovaties voor de huisartsenpraktijk, in de vorm van best practices. Het overzicht biedt handige handvatten voor de dagelijkse praktijk: welke tools worden al gebruikt, en waar liggen kansen? Ook is inzichtelijk gemaakt welke zorggroepen al ervaring hebben opgedaan met bepaalde innovaties – dan zijn de contacten snel gelegd voor wie benieuwd is naar toepassingen en implementatie.” Onder andere ROHA introduceerde bijvoorbeeld een tool voor online zelftriage, waarmee een patiënt kan beoordelen of bezoek aan de huisarts noodzakelijk is. En SAG is een van de zorggroepen die gebruikmaakt van de terugbelassistent, waardoor patiënten die ‘in de wacht’ staan tot het verleden behoort. Zweers: “De best practices zijn het testament van de afgelopen periode, maar ook het vertrekpunt voor het vervolg. Voor de echt grote vraagstukken die eraan komen, ligt nu een stevig fundament waarop we verder kunnen bouwen.”

“Patiëntenzorg staat altijd voorop, vervolgens kijken we hoe digitalisering daar dienstbaar aan kan zijn”

Win-winsituatie
Bij aanvang van het programma werd een bescheiden nulmeting uitgevoerd. Zweers: “Met onze contactpersonen bij de zorggroepen brachten we in kaart waar ze stonden met betrekking tot een aantal thema’s. Er waren koplopers en er waren zorggroepen die een been bij zouden willen trekken. We hebben geprobeerd om dat slim te clusteren: wie gaat waarmee aan de slag?”
Dat digitalisering nooit een doel op zich is, moge duidelijk zijn. Handig gebruikmaken van innovaties levert een win-winsituatie op: patiëntenzorg wordt verbeterd en werkprocessen vereenvoudigd. Bouman: “Digitalisering kan de dokter, de praktijkondersteuner of anderen op de werkvloer helpen. Door de administratielast bij de zorgprofessionals te verlagen, kunnen zij zich bezighouden met de inhoud. Patiëntenzorg staat altijd voorop, vervolgens kijken we hoe digitalisering daar dienstbaar aan kan zijn.”

De wirwar ontrafeld
Als CMIO polst Bouman zijn collega’s in de stad: “Wat is de historie van dit thema, hoe sta jij hierin en hoe gaan we ervoor zorgen dat we één gezicht zijn voor de buitenwereld? Op dit moment is het een oerwoud in Amsterdam: een wirwar aan systemen, applicaties en afspraken.”
Tijdrovend en onhandig, maar de plannen voor dit jaar sluiten naadloos aan bij de wens om die wirwar te ontrafelen, vertelt Zweers: “In samenspraak met de zorggroepen willen we een helder plan én tooling presenteren voor allerhande rapportages. Een coherent aanbod voor alle huisartsenpraktijken. Daarvoor hebben we in 2023 allerlei bouwstenen bij elkaar gebracht, bijvoorbeeld door het aantal huisartseninformatiesystemen te harmoniseren. Als wij binnen de alliantie komen tot heldere procesafspraken en eenduidig gebruik van applicaties, wordt voor onze keten- en netwerkpartners veel duidelijker wat ze aan ons hebben. Daar willen we meer lijn in brengen en regie op nemen.” Bouman: “Het is niet morgen geregeld, maar we zijn er hard voor aan het werk en kunnen daar alle hulp bij gebruiken.”

Download resultaten Digitalisering in de huisartsenpraktijk

Vanaf maandag 10 juni zal het Aanmeldportaal Tijdelijke Zorg Amsterdam (ATZA) verder gaan onder Verwijspunt 020. Verwijspunt 020 is een samenwerking tussen Amsta, Amstelring, Cordaan, Evean, Zonnehuisgroep Amstelland en ZorggroepAmsterdam Oost.

Onder de nieuwe naam blijft de dienstverlening hetzelfde. Je kunt dus nog steeds bij ons terecht voor eerstelijnsverblijf (ELV), crisisopname (Wlz) en medische verklaringen voor rechterlijke machtiging.

Ouderen die zelfstandig thuis wonen, kunnen plotseling tijdelijke opvang nodig hebben. Bijvoorbeeld na een val of delier. Huisartsen en spoedeisende hulp (SEH) artsen kunnen deze patiënten bij het Aanmeldportaal Tijdelijke Zorg melden voor een tijdelijke opname in de ouderenzorg. Vanaf 10 juni aanmelden bij Verwijspunt 020.

Vaste Medewerkers

Binnen Verwijspunt 020 gaat een vast team van medewerkers alle verwijzingen verwerken. Dit dedicated team zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en dat de kwaliteit van de dienstverlening hoog blijft.

Verwijzen via ZorgDomein vanaf 10 juni

Vanaf 10 juni kunnen huisartsen digitaal verwijzen via ZorgDomein binnen Verwijspunt 020. Dit zorgt voor een snelle en veilige manier van aanmelden. Het is handig voor zowel de verwijzer, de ontvanger als de patiënt. Verwijspunt 020 is binnen ZorgDomein te vinden onder ‘Verblijf & wonen’ en vervolgens ‘Kortdurend verblijf’.

Met deze veranderingen wordt het Aanmeldportaal nog beter en toekomstbestendig. Binnenkort gaat de website www.verwijspunt020.nl live!

Download de Informatieflyer Start Verwijspunt 020

Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met Verwijspunt 020 via info@verwijspunt020.nl.

Hartelijke groet, namens Verwijspunt 020,

De grote toename van het aantal ouderen de komende jaren vraagt om een vooruitziende aanpak van de huisartsenzorg. Onder de noemer Beter Oud in Amsterdam wil de Amsterdamse Huisartsenalliantie toekomstbestendige ouderenzorg neerzetten. Met succes, ondervinden huisarts Ingrid van Westing en praktijkondersteuner ouderen Annelies Bruijns. Huisarts Ingrid van Westing: “We kunnen voorsorteren voordat het echt misgaat en dat voorkomt een heleboel onvoorziene crisissituaties.”

Beter Oud in Amsterdam (BOA) richt zich op ouderenzorg die door alle lijnen en domeinen heen gaat. “Het vetrekpunt is de huisartsenpraktijk, maar we geloven sterk in netwerkzorg,” vertelt Mathilde Dijk. Zij houdt zich vanuit haar rol als programmaleider bezig met inhoud en vorm geven aan het programma. “Met samenwerkingsverbanden als Zorg in de Wijk – van de diverse aanbieders van wijkverpleging – of de ziekenhuizen maken we afspraken op stedelijk niveau, die op maat worden uitgewerkt in de wijken. Natuurlijk met het idee dat zo’n set afspraken processen vereenvoudigt en de ouderenzorg ten goede komt.”

POH-Ouderen
Over wie de sleutelfiguren van BOA zijn, is volgens Mathilde geen twijfel mogelijk: de praktijkondersteuners ouderen (POH’s-Ouderen). “We streven naar de inzet van POH’s-Ouderen in alle huisartsenpraktijken in de stad: iemand die het overzicht heeft en een vinger aan de pols houdt bij de kwetsbare ouderen. Bovendien kunnen zij veel werk wegnemen van huisartsen. De POH-Ouderen is onmisbaar voor de vooruitziende aanpak van de huisartsenzorg.”

Verzekeraar Zilveren Kruis besloot in 2019 om middelen beschikbaar te stellen voor BOA en die financiële injectie hielp het realiseren van de ambities snel vooruit. Mathilde: “Huisartsenpraktijken die aan een aantal randvoorwaarden voldoen, ontvangen financiering om een POH-Ouderen aan te stellen. Dat hielp ons van een handvol vijf jaar geleden naar ruim 150 deelnemende huisartsenpraktijken nu. Alle zorggroepen zijn vertegenwoordigd.” Het eind van die enorme groei is nog niet in zicht. “Gelukkig maar, want wij gunnen iedere kwetsbare 75-plusser in de stad een POH-Ouderen.”

Spin in het web
Ingrid van Westing werkt als huisarts in gezondheidscentrum SAG De Vaart in Nieuw-West, waar Annelies Bruijns POH-Ouderen is. ‘Een spin in het web’, zo omschrijft Annelies haar functie. “Allereerst breng ik de kwetsbare cliënten in kaart. Vervolgens regel ik wat zij nodig hebben. Ergotherapie? Wijkverpleging? Is na een ziekenhuisopname extra zorg nodig? En begrijpt de patiënt alles wat verteld is? Ik ga het gesprek aan over Advance Care Planning: wat zijn de wensen rondom het levenseinde en in hoeverre willen mensen nog behandeld of gereanimeerd worden? Ook onderhoud ik het contact met het hele zorgnetwerk in de wijk.”

We kunnen voorsorteren voordat het echt misgaat en dat voorkomt een heleboel onvoorziene crisissituaties

Ingrid is blij met de POH-Ouderen in haar praktijk: “Doordat Annelies de kwetsbaren in beeld heeft, kunnen we voorsorteren voordat het echt misgaat. Naar mijn stellige indruk voorkomt dat een heleboel onvoorziene crisissituaties. Ook is Annelies echt een ondersteuning voor mij als huisarts, ze neemt mij veel werk uit handen. Maar voorop staat de kwaliteit van leven van onze kwetsbare ouderen. Die valt of staat bij een goed georganiseerde zorg; de POH-Ouderen heeft het overzicht en kan indien nodig ingrijpen.”

De meerwaarde van BOA
De inspanningen van Beter Oud in Amsterdam blijven niet onopgemerkt in de dagelijkse praktijk. Ingrid: “Dankzij de onderliggende afspraken die zijn gemaakt, zijn de lijnen met de betrokken partijen kort. Ook de transmurale zorg kreeg een impuls. Voorheen liepen we bijvoorbeeld regelmatig tegen problemen aan als patiënten na een opname werden ontslagen uit het ziekenhuis. Brieven kwamen te laat, er was onduidelijkheid over de medicatie en of de thuiszorg geregeld was. Ook de specialist ouderengeneeskunde heeft veel duidelijker een plek gekregen in de eerstelijnszorg. Heel prettig: als het voor ons lastig wordt, kunnen we zo’n specialist raadplegen. Bij de start van BOA was dat nog erg los-vast.”

Annelies kreeg er de afgelopen jaren veel collega-POH-Ouderen bij: “Dat draagt ook bij aan de bekendheid van mijn rol: het wordt steeds duidelijker wat wij kunnen betekenen. Dankzij de stedelijke afspraken die vanuit BOA zijn gemaakt, weten de mensen uit het zorgnetwerk rondom een cliënt elkaar goed te vinden. Dat scheelt veel ruis, waardoor we verontrustende situaties voor zijn.”

Samenwerking met wijkverpleging
“De wijkverpleging op buurtniveau is ook noemenswaardig,” vertelt Westing. De Amsterdamse Huisartsenalliantie sloot een convenant met Zorg in de Wijk, waarin is vastgelegd dat een huisartsenpraktijk samenwerkt met maximaal drie thuiszorgorganisaties. Eén vast aanspreekpunt per huisartsenpraktijk en de intentie om elkaar geen nee te verkopen, is de korte samenvatting van de afspraken.

Westing: “Wij investeerden ook in dat contact met de wijkverpleging. Wij hebben directe telefoonnummers en andersom kunnen zij ons ook makkelijker bereiken, mede dankzij Annelies. Als huisartsen hebben we best een druk dagprogramma. De meeste vragen die de wijkverpleging voor ons heeft, kan de POH-Ouderen prima beantwoorden. Die samenwerking kreeg een heel fijne en belangrijke impuls.”

Annelies: “Ik merk sterk dat cliënten waarderen dat ik er voor hen ben. Er zijn ook ouderen die aangeven dat zij mij nog niet nodig hebben, maar het wél een heel fijne gedachte vinden dat er een POH-Ouderen beschikbaar is, bij wie ze in de nabije toekomst terechtkunnen. Er zijn steeds meer oudere Amsterdammers en die blijven steeds langer thuis wonen: er is dus meer zorg nodig, maar die moeten we wel kunnen inschakelen. Dat gaat wringen. Ingrid: “Het is belangrijker dan ooit om de integrale ouderenzorg zo goed mogelijk vorm te geven.”

Zie hierbij de resultaten van het programma BOA 2023: Beter Oud in Amsterdam 2023 - POH-Ouderen (elaa.nl)

POH-Ouderen gezocht
Steeds meer huisartsenpraktijken willen meedoen met het programma Beter Oud in Amsterdam. Daarom is de Amsterdamse Huisartsenalliantie op zoek naar POH’s-Ouderen voor Amsterdam, Diemen en Badhoevedorp. Klik hier als je interesse hebt in deze functie.

De Amsterdamse Huisartsen alliantie zoekt een Chief Medical Officer voor het programma Proactieve Chronische Zorg. Personen werkzaam bij de aangesloten zorggroepen kunnen reageren.

Is Chief Medical Officer iets voor jou?

Yorick

Dit is een mooie website
Download nu

Het tweejarig programma Versnelling Digitalisering van de Huisartsenzorg werd op 21 maart afgesloten met een seminar waar de zorggroepen hun ervaringen deelden rondom digitalisering in hun zorggroep.

Het tweejarig programma Versnelling Digitalisering van de Huisartsenzorg werd op 21 maart afgesloten met een seminar waar de zorggroepen hun ervaringen deelden rondom digitalisering in hun zorggroep. Na een terugblik op het programma volgden verschillende inspirerende verhalen.

Het programma startte met een inleiding van Doike Zweers en Jonathan Bouman. Tijdens deze inleiding werd teruggeblikt op de afgelopen twee jaar. Hierna was het tijd voor 3 inhoudelijke presentaties met voorbeelden van digitalisering in verschillende zorggroepen.

Augie Vissers (programmamanager zorginnovatie ROZO) liet het patiëntenportaal van de  ROZO  zien en presenteerde de succesfactoren van de implementatie met betrekking tot zorg op afstand/patiëntportaal.

Eliza Rikkelman (informatiemanager bij Zorg voor Zuid) had een inspirerend en enthousiasmerend verhaal over de implementatie van het intranet en de inrichting van de digitale werkplek van Zorg voor Zuid.

Han Hofstee (huisarts en bestuurder Badhoevedorp) en Anne van Vlokhoven vertelden over de datapilot die in Badhoevedorp draait en lieten de mogelijkheden in het dashboard van VIPLive zien.

De avond werd afgesloten met een borrel, hier werd nog uitgebreid nagepraat over de presentaties en de digitale innovaties in de huisartsenzorg.

Download Overzicht digitalisering in de huisartsenpraktijk

Per heden kunnen patiënten die in de ketenzorg zitten verwezen worden voor extra intensieve begeleiding bij stoppen met roken onder bepaalde voorwaarden. Er is hiervoor budget vrijgemaakt door de Aha in 2024.

Het doel hierbij is dat elke Amsterdammer met een chronische aandoening die wil stoppen met roken de juiste begeleiding krijgt op de juiste plaats, die bij hem/haar past. Dat kon tot op heden niet omdat stoppen met roken begeleiding in het ketenzorgtarief verwerkt zit.

Wanneer verwijzen naar extra intensieve begeleiding stoppen met roken?
Je kunt je patiënt verwijzen voor extra intensieve begeleiding op het moment dat je denkt dat de kans op een succesvolle stoppoging groter is met extra intensieve begeleiding op basis van doelgroepen en/of omstandigheden (zie voorwaarden hieronder). Je bespreekt dit met diegene die rookt en die wil stoppen in een ‘gedeelde besluitvorming gesprek’ . Daarna kan de persoon die rookt kiezen voor deze vorm van begeleiding.

Voorwaarden voor verwijzing (min. 2 zijn van toepassing):

Naar wie en hoe kan je verwijzen?
Je kunt verwijzen naar 2 stoppen met roken aanbieders, namelijk Sinefuma en WeQuit via onderstaande links:

N.b. je kunt niet via Zorgdomein verwijzen. Patiënten die niet in de ketenzorg zitten verwijs je wel via Zorgdomein.

Meer informatie over SineFuma en WeQuit:
WeQuit en SineFuma bieden beide zeer goede intensieve stoppen-met-rokenzorg. Zij zijn vergelijkbaar op gebied van kwaliteit en intensiteit en hun coaches zetten zich vol passie in om jullie patiënten op weg te helpen naar een rookvrij leven.

Zij richten zich zowel op de lichamelijke als op de geestelijke verslaving. De begeleiding start met een voorbereiding op het stoppen, vervolgens wordt de patiënt intensief begeleid tijdens de eerste weken van het stoppen en daarna is er nog de mogelijkheid tot nazorg.

Beide organisaties:

WeQuit

SineFuma