Ondersteuning bij digitale zorg voor patiënten van de Amsterdamse Huisartsen

De Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) heeft zich aangesloten bij Helpdesk Digitale Zorg. Dat betekent dat vanaf nu ook patiënten van de bij de Amsterdamse Huisartsenalliantie aangesloten huisartsenprakijken ondersteuning krijgen bij digitale zorg. Door de samenwerking tussen de AHa en Helpdesk Digitale Zorg kunnen patiënten van de Amsterdamse huisartsen hun eigen pagina met handleidingen en andere relevante informatie raadplegen.

Ga naar: https://helpdeskdigitalezorg.nl/zorginstelling/amsterdamsehuisartsen/

Daarnaast zit het team van Helpdesk Digitale Zorg op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur klaar om patiënten van de Amsterdamse huisartsen te ondersteunen bij alle vragen rondom hun digitale zorg. Wordt er buiten deze tijden gebeld, dan wordt de patiënt van de volgende werkdag teruggebeld. Ook is contact via e-mail en chat mogelijk.

Dion Zoontjens, algemeen directeur bij de Amsterdamse Huisartsenalliantie, is blij met de samenwerking: “Digitale zorg is één van de mogelijkheden om goede en toegankelijke zorg te ontvangen als inwoner. Dan gaat het bijvoorbeeld om het maken van een online afspraak, een consult voeren via videobellen of het aanvragen van medicijnen met je smartphone. Dat zijn allemaal bestaande mogelijkheden. Maar niet iedereen voelt zich hier goed bij of vindt dit makkelijk om te doen. Die huisartspatiënten kunnen nu Helpdesk Digitale Zorg vragen om te helpen als het niet lukt.”

Merlijne Sonneveld, oprichter en bestuurder bij Helpdesk Digitale Zorg, is eveneens verheugd: “De samenwerking met de Amsterdamse Huisartsenalliantie betekent verdere uitbreiding van het aantal patiënten in Nederland voor wie ondersteuning bij het gebruik van digitale zorg beschikbaar is. Onze missie is om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken en deze samenwerking draagt hier rechtstreeks aan bij. We zijn blij om onze kennis en ervaring ook in te mogen zetten voor de inwoners van Amsterdam”.

“Er lopen meerdere gesprekken met verschillende Amsterdamse zorginstellingen en we kijken ernaar uit om de hele regio optimaal te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. Hierbij trekken we samen op met de Sigra (het regionale samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn in de regio) en bijvoorbeeld ook zorgverzekeraar Zilveren Kruis”.

Over Helpdesk Digitale Zorg
De medewerkers van Helpdesk Digitale Zorg hebben actuele kennis en handleidingen van de digitale toepassingen van de verschillende Amsterdamse huisartsen paraat. Zo kunnen patiënten van terecht met al hun niet-medisch inhoudelijke vragen over digitale zorg. Een win-win situatie, want niet alleen krijgen patiënten snel antwoord op hun vragen, ook houden zorgverleners meer tijd over voor de patiënt. De medewerkers van Helpdesk Digitale Zorg hebben affiniteit én de inhoudelijke kennis. Dat zorgt ervoor dat dat bellers zich snel en goed geholpen voelen. Het team heeft kennis over de patiëntportalen maar ook andere systemen die gebruikt worden. Daarnaast is er algemene kennis over bijvoorbeeld DigiD en digitale veiligheid in het algemeen. Ook zijn er lokale doorverwijzingen beschikbaar, zoals naar de Openbare Bibliotheek Amsterdam.