Toegankelijkheidsinstrumenten

verwijspunt020 logo full color rgb

Gewijzigde aanmeldroute crisis IBS Ouderen van start

10-12-2024

Vanaf 2 december 2024 is de aanmeldroute voor crisis Inbewaringstelling (IBS) ouderen vereenvoudigd. Deze nieuwe werkwijze is ontwikkeld door een nauwe samenwerking tussen de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa), de GGZ-crisisdienst en Verwijspunt 020.

Vanaf nu ligt de verantwoordelijkheid voor zowel het aanvragen van de IBS als het regelen van een crisisbed bij Verwijspunt 020.

Testperiode van 6 maanden
De vernieuwde route wordt de komende zes maanden getest, met een start op maandag 2 december 2024. Na afloop van deze periode vindt een evaluatie plaats, waarna het proces waar nodig wordt aangepast.

Veranderingen ten opzichte van de oude werkwijze
Voorheen voerde de huisartsvoorziening twee stappen uit:

  1. Het aanvragen van een crisisbed via Verwijspunt 020.
  2. Het aanvragen van de IBS via de GGZ-crisisdienst.

Met de nieuwe aanmeldroute worden deze stappen geïntegreerd binnen Verwijspunt 020, wat het proces voor huisartsen eenvoudiger maakt.

Hoe kunt u een cliënt aanmelden voor een Crisis IBS?
Aanmelden verloopt via twee eenvoudige stappen:

  1. Telefonisch: Neem contact op via het centrale telefoonnummer van Verwijspunt 020: 020-262 81 12.
  2. Digitaal: Verwijs via ZorgDomein. Hier leest u hoe en hier vindt u de informatie die u mee moet sturen.

Over Verwijspunt 020
Sinds juni 2024 is Verwijspunt 020 actief (voorheen Aanmeldportaal Tijdelijke Zorg). Dit platform is een samenwerking tussen diverse zorgorganisaties, waaronder Amsta, Amstelring, Cordaan, Evean, Zonnehuisgroep Amstelland en Zorggroep Amsterdam Oost. Lees hier meer over Verwijspunt 020. 

Vragen?
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met Mathilde Dijk van de AHa-stuurgroep Ouderen via m.dijk@elaa.nl.