Toegankelijkheidsinstrumenten

helpdesk digitale zorg

Helpdesk Digitale Zorg helpt de patiënt

01-11-2024

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de huisartsenpraktijk. Denk aan het maken van een online afspraak, een consult voeren via beeldbellen en het inloggen op het patiëntportaal. Er zijn veel mensen die hier geen optimaal gebruik van kunnen maken omdat de digitale tools moeilijk in gebruik zijn of zij minder goede digitale vaardigheden hebben. Om deze mensen verder te helpen is de Amsterdamse Huisartsenalliantie begin dit jaar een samenwerking aangegaan met de stichting Helpdesk Digitale Zorg.

Wat doet de Helpdesk Digitale Zorg? 

Er is een webpagina beschikbaar op de website van Helpdesk Digitale Zorg, waar Amsterdamse patiënten informatie kunnen vinden over veelgebruikte apps of over het gebruik van een portaal. Patiënten kunnen ook bellen: de servicemedewerkers van Helpdesk Digitale Zorg helpen de patiënt graag verder bij het beantwoorden van niet-medische vragen over digitale zorg. De Helpdesk kan patiënten, wanneer zij behoefte hebben aan fysieke ondersteuning, ook adviseren over digipunten en hulp-aanbod bij hen in de buurt.  

Hoe de Helpdesk Digitale Zorg jou ontzorgt 

In plaats van zelf tijd te besteden aan het uitleggen van patiëntenportalen, apps of beeldbelconsulten, kun je patiënten doorverwijzen naar de Helpdesk. Dit geeft jou meer ruimte om je te richten op je dagelijkse werkzaamheden, zoals het beheren van afspraken en het ondersteunen van zorgverleners. 

De Helpdesk heeft bovendien uitgebreide kennis van digitale zorgtoepassingen. Je hoeft je dus niet zorgen te maken over technische details of specifieke vragen over hoe bepaalde e-health toepassingen werken. Op deze manier wordt niet alleen de werkdruk verlicht, maar krijgen jouw patiënten de ondersteuning die ze nodig hebben om zelfstandig digitale zorg te gebruiken. 

De Helpdesk Digitale Zorg wordt gevonden 

We merken dat steeds meer Amsterdamse patiënten de Helpdesk weten te vinden. Dat is mooi om te zien! Zo hebben dit jaar al bijna 500 patiënten meer dan 1.000 vragen gesteld aan de Helpdesk. Toch weten veel patiënten de Helpdesk nog niet te vinden of hebben moeite om digitale zorg volledig te benutten. Daar is ruimte voor verbetering.  

De Helpdesk Digitale Zorg onder de aandacht brengen 

Er zijn verschillende manieren om jouw patiënten naar de Helpdesk te verwijzen. Je kunt daarvoor een toolkit downloaden met kant en klare communicatiemiddelen. Ook kun je fysieke communicatiemiddelen aanvragen, zoals flyers en visitekaartjes. Voor toegang tot de toolkit, en het aanvragen van flyers en visitekaartjes kun je dit formulier invullen.